Wednesday, March 2, 2011

PaI tEe bersama SoS

hari ahad lepas aku try wat pai tee..resipi aku amik dr blog resipi yg ada kat blog aku tu..bermula dr beli acuan pai tee..p kat kedai tu ckp ja nk acuan pai tee..pastu aku try buatla..mmg mencabar jgk..sbb aku baca setengah org buat xjadi..dia punya kulit pai tu..kdg2 ok..kdg x ok..sama jgk ngan aku..mula xok..pastu ok..n last ok balik..alhmdulillah la..mmg kena sabar betul2..kalo bleh jgn berdiri..duduk ja sng..sbb acuan satu ja..so nk tggu sampai abih tu leh tahan jgkla..nasib baik kak ipaq aku tlg aku time buat ni...hehehe..aku celup..kak ipaq tlg kalihkan...hehehe..

yg bestnya mak aku ckp ni bkn pai tee..namanya singapore pai..cuba ckp cepat2..apa yg jadi..bunyi popeye ja kan..heheh..itu pn mak kwn aku yg bagi rasa..kulit pai sama..cuma inti berbeza...kuah pn kuah kacang..mcm2 cara kan...mai kita tgk apa bahan2 & caranya nk wat pai tee ni...aku ubah skit..

bahan-bahan utk kulit pai:
4 sudu besar tepung gandum
3/4 cawan tepung beras
3/4 cawan air
1 biji telur
sedikit air kapur
sedikit lada sulah
sedikit garam
acuan pai tee
- cuba celupkan acuan ke dalam bancuhan tepung, kalo rasa agak likat, tambahkan sedikit air mengikut kesesuaian...jgn terlalu cair plak..nnti xlekat tepung tu kat acuan
cara-cara:
1. ayak tepung gandum dan tepung beras
2. masukkan lada sulah, garam dan air kapur
3. campur telur dan air, gaul hingga sebati
4. pukul bahan tadi hingga kembang dan berbuih
5. peramkan selama 20 minit
6. rendamkan acuan pai tee ke dalam minyak panas
7. celupkan dalam bancuhan tepung tadi dan masukkan ke dalam minyak, goreng sehingga garing...petua (rendamkan dalam minyak sehingga tepung tertanggal sendiri)
- boleh dapat shingga 30-40 kulit pai(tmasuk yg xjadi senget benget n ok)
- jgn lupa simpa dlm tupperware sementara nk mkn..


bahan-bahan utk inti (my style):
1 biji carrot -disagat
1 biji tauhu (taukua) - dicincang
setengah biji sengkuang - disagat
sedikit taugeh -
sedikit isi ayam - dicincang
sedikit lada sulah
sedikit garam
setengah ulas bawang besar - ditumbuk
2 ulas bawang putih - ditumbuk
sedikit minyak - utk menumis

cara-cara:
1. panaskan minyak, tumis bahan yang ditumbuk tadi
2. masukkan ayam, goreng sehingga ayam masak
3. masukkan garam,lada sulah dan tauhu
4. campurkan carrot,sengkuang dan taugeh
5. masak sehingga sedikit layu
6. biarkan inti sejuk sedikit, dan bolehlah dimasukkan ke dalam kulit pai tee

bahan-bahan utk sos (my style) / sos nasi ayam:
*8 biji cili merah
*4 ulas bawang putih
*kesemua bahan dikisar
1 sudu besar cuka makan
sedikit garam
sedikit gula
sedikit air
sedikit minyak utk menumis

cara-cara:
1. panaskan minyak, masukkan bahan yg dikisar tadi
2. masak sehingga naik bau, tambahkan air
3. masukkan gula,garam dan cuka
4. masak sehingga pekat
5. hidangkan bersama pai tee

kan first time buat..so xpandai lagila nk agak inti tu banyak mana..last inti xcukup..sbb bubuh banyak sgt..hehehe..kulit pai ada lebih lagi...tp xpa..kulit pai simpan dalam tupperware..agar x masuk angin..so bila free bleh wat inti lain..hehehe..bila dh buat baru pandai agak..

sumber : after6am.blogspot.com

bisik-bisik: frust sbb buat kek chiffon xjadi..huhuhuh..bkn apa...tsilap teknik..xpa len kali bleh cuba lagi..tp suka sgt pai tee jadi...walaupn first time buat...n ada yg ok n xok jgk..tima kasih ya kpd penyumbang resipi ni...

5 comments:

  1. thank u...mmg sedap amy..nasib jadi..kalo x maunya bebai jgk..hehehe..nnti amy leh try wat ngan mama ngan kak amy....hehehe

    ReplyDelete
  2. Assalam irah,wah rajin buat singapore pai,akak xpernah buat lagi,erm mmg org utara xpaggei pai tee kan..Nanti bla2 nak try jga la,tapi kna cari acuan dlu la,huhu..

    ReplyDelete
  3. salam kak..saja irah try kak..heheh..sbb penah makan b4 ni..sedap n menarik..oo kak pn tahu la singapore pai ni..ingat mak irah silap..hehehe

    ReplyDelete
  4. bila right klik siap ada ha buat apa tu x mau x mau..hahaha..kemaluan sudah

    ReplyDelete