Monday, September 30, 2013

Cuti-Cuti : Ceritera dahulu kala :)

ha tudia...akhirnya berjaya jugak cik ah letak gambaq pasal cuti2 yg cik ah dh p..dari awai tahun 2013 hingga bln lima yg lepas..kalo diizinkan dan kerajinan melanda diri ini..akan cik ah buat story satu2 pasal cuti2 tu..tp nampaknya erm..xtau la..akan dilaksana atau sekadar yg ni sajo...tgkla..dh lama x berblog..rasa malas pulak..dgn kebizian yang melanda diri ni..

SABAH (24.01.2013 - 28.01.2013)

 LANGKAWI (27.02.2013 -02.03.2013)

PADANG & BUKIT TINGGI (10.05.2013 - 13.05.2013)

bisik-bisik: xsabaq nk tggu next projek utk tahun depan..huhuhu..harap2 menjadi seperti yang dirancang...rasanya dh 2 kali rancang ..huhuhu..harap2 tahun depan menjadi..aminn...semoga Allah permudahkan segala urusan cik ah n the geng..hihihi...so dari sekarang kena menabung banyak2...hihihi

Thursday, August 22, 2013

SALAM LEBARAN DARI KAMI SEMUA HJ ZABIDI DAN FAMILY

Salam lebaran dari kami utk semua..


pic raya hari tu...first day raya..alhamdulillah kali ni semua ada skali..siap buat fotoshoot dekat sawah padi dekat rumah...


Saturday, March 23, 2013

Harus Terpisah - Cakra Khan

sendiri, sendiriku diam, diam dan merenung
merenungkan jalan yang kan membawaku pergi
pergi tuk menjauh, menjauh darimu
darimu yang mulai berhenti
berhenti mencoba, mencoba bertahan
bertahan untuk terus bersamaku

ku berlari kau terdiam
ku menangis kau tersenyum
ku berduka kau bahagia
ku pergi kau kembali

ku coba meraih mimpi
kau cuba 'tuk hentikan mimpi
memang kita takkan menyatu

bayangkan, bayangkan ku hilang, hilang tak kembali
kembali untuk mempertanyakan lagi cinta
cintamu yang mungkin, mungkin tak berarti
berarti untuk ku rindukan


ku berlari kau terdiam
ku menangis kau tersenyum
ku berduka kau bahagia
ku pergi kau kembali

ku coba meraih mimpi
kau coba 'tuk hentikan mimpi
memang kita takkan menyatu

ini harusnya kita coba saling melupakan
lupakan, lupakan kita pernah saling bersama

ku berlari kau terdiam
ku menangis kau tersenyum
ku berduka kau bahagia
ku pergi kau kembali

ku coba meraih mimpi
kau coba 'tuk hentikan mimpi
memang kita takkan menyatu

bisik-bisik: akhirnya dpt jugak tajuk lagu ni...dok dgr lama dah, tp xtau tajuk...best suka sgt tone suara penyanyi ni...penyanyi br dr indonesiaaa

Friday, March 15, 2013

Langsat oo Langsat

Tempat : Dusun jauh (bandar bharu)
Tarikh  : 03 Februari 2013 / Ahad
Masa   : 10.00 pagi hingga 2.00 ptg

mcm biasa kejadian awal bulan februari lepas..masa tu musim buah derian ngan buah langsat..menjadi plak kali ni dekat dusun jauh..sebelum tu mak dok p tgk ngan kak milah..mmg semak sangat2la..alhamdulillah ada orang minta nk pajak buah...so org tulah kena tebas semak kat dusun..alhamdulillah kali ni menjadi2 buah dekat dusun jauh..dusun dekat mmg xdak apa..derian pn xjadi..hampir semua pokok derian menjadi kali ni...hat xpenah berbuah pn kali ni menjadi..kira dalam 1 pokok tu dekat  100 biji jugakla..pokok langsat pn sama..hampir smua menjadi..mgkn sbb tu org yang lama pajak masa dulu..dia minta lagi nak pajak kali ni..sbb tgk buah banyak menjadi..so mak bgtau tok mat (penjaga dusun dulu) suruh minta dkt org pajak tu..mak minta 1 pokok derian..dan 2 pokok langsat...kira utk makan la..sbb tgk kali ni menjadi-jadi..kalo nk makan semua mmg xtermakan la...so mintak sikit saja..

ikutkan adik dan nk balik raya cina nk ambik buah..mak tepon bgtau mcm xsempat dh..nnti abis buat masak ranum..so adik dan balik minggu tu..ikutkan mak,kak milah,adik dan,farah ngan pakteh depa dh p hari sabtu tu..nk ambil buah..ritu cik ah xjoin depa sbb cik ah ikut program student p rabat gunung jerai...bila lagi dpt peluang kan...bila dh sampai dusun..adik dan tersepak ranting pokok n kaki dia termasuk selumbar..pakteh ja yg panjat pokok langsat..bayangkan pak teh tu cmna..panjat pokok langsat...so esok plak hari ahad...kami p lagi sekali..kali ni adik dan ajak kawan dia 2 org..pastu mak ajak..khairi..anak arwah paklang..dia mmg boleh panjat pokok...n turn cik ah la plak kena p kan..smlm sbb alasan gunung jerai..so p la ahad tu..kami p dua keta..kwn adik dan pn boleh panjat pokok jugak..mak masak n bawak bekal koey tew goreng n nasi utk makan kat sana..

lepas abis amik buah suma..kami makan tghari dulu..lepas tu kemas2 balik umah..

 pokok langsat sasaran hari tu
 malas nk kutip..inilah hasilnya..senang dan bijak kannn
 tinggi tinggi kan pokok langsat ni
 hasil kutipan hari tu
 dah abis kutip buah...bkelah makan tghari..
hasilnya..penuh 1 bonet keta...

hasil buah langsat tu balik umah mak bahagi2 dekat adik beradik lain ngn kwn mak..adik dan pn mak kirim bawa balik ke kl..bg dekat kak zainah ngan abg zaid..cik ah bawak sket mai opis..

Monday, February 25, 2013

Aku Mahu Dia - Hazama

waaah..tajuk lagu...haa...amik kau...AKU MAHU DIA (^___*)mahuu..mahu..mahuuuu

Saat aku kenali dia
Hati ini selalu gundah
Selalu ingin dekati
Dan ingin menghampiri dia

Aku mahu dia milikku
Ku harap semua pun tahu
Bahagia terasa bila
Ku melihat senyumannya

Aku sedar ku telah jatuh cinta
Dengannya hatiku terasa luar biasa
Aku tahu kau selalu curi lihat aku
Matamu jelaskan kau mahu

Katakanlah padaku kasih
Andainya kau punya
Perasaan sepertiku
Agar kita bisa bersama

Tolong jawablah kasih
Jawablah perasaan
Hatiku yang menebal
Ku selalu terbayang senyummu

Aku sedar ku telah jatuh cinta
Dengannya hatiku terasa luar biasa
Aku tahu kau selalu curi lihat aku
Matamu jelaskan kau mahu

Katakanlah padaku kasih
Andainya kau punya
Perasaan sepertiku
Agar kita bisa bersama

Tolong jawablah kasih
Jawablah perasaan
Hatiku yang menebal
Ku selalu terbayang senyummu

Selalu ku terbayang senyummu

bisik-bisik: dengar lama dh kat radio keta...bila nk cr lagu..slalu lupa tajuk...so dapat dh..best sgt..hihihii...dh jadi ringtone hp hokeh...

Thursday, February 21, 2013

Bengkel lagi

tak abih2 cik ah berbengkel lagi..kali ni dekat sikit drp bengkel haritu yg kat sungai petani...kali ni cik ah bengkel dekat uitm kampus bertam..kat pala bataih saja..seperti biasa bengkel anjuran fke...tajuk bengkel perancangan strategik dan CDL..bermula hari rabu smlm hingga jumaat..dr 8.30 pg hingga 5.00 petang..dah keja kan buat jelah...nak kata apa lagi..

#keja kat opis pn belambak nk buat...balik bengkel msk opis plak utk settle keja opis...diri pn xterurus dah...batuk xabih2..dah dekat 2minggu dah..xlega lagi...mgkn ni penghapus dosa2 cik ah..mggu depan cik ah akan brcuti selama 4hari...kali ni nk tenangkan fikiran dekat pulau...kali ni bercuti bsama family kak zainah dan family mertua adik dan...family cik ah hnya cik ah,mak,kak milah dan zakwan ikram...

bisik-bisik: keja gila yg cik ah bgtau ritu rasanya xjd...mybe postpone ke bln 4 pulak...tgkla kalo masa tu cik ah xbizi bolehla join...teringin jugak nk merasa p sana!jalan2 cr pasal...hihihi

Monday, February 18, 2013

TABUNG HAJI

* 1st benda nak cerita pasai tabung haji ni..ofkos la BONUS kan...sapa yang xsuka...hihihih...terima kasih sebab tabung haji bagi 8% bonus untuk tahun ni...suka..suka..alhamdulillah..walaupun xla banyak mana duit cik ah dalam tabung haji...tp merasa jugak bonus 8% tu kan....syukur sgt..thn depan apa kata tabung haji up lagi jadi 10% ka...hihihih..boleh macam tuh???

~ syukur sangat dengan rezeki yang diberi olehNYA....amin ~

*2nd plak...pasai daftar haji..ritu cik ah dh p tnya pasai daftar haji...seperti suma org tau kalo nk daftar just bagi buku bank saja..nnti depa akan sekat RM1,300 utk haji tu...mak cik ah daftar xsilap masa tahun 2010 cam tu kot..tau dak waiting list dalam tahun 2032 cam tuh..if kalo nama naik..haaa...2032 hokeh...lama x...so bayangkan kalo kita br nk daftar dalam tahun ni...rasa mau cecah 2050-2080...kan rakyat malaysia dh ramai la ni....so utk kes cik ah..disebabkan cik ah xdak MUHRIM... walit dah xdak.. dan cik ah x bersomi lagi...so harap kepada abang cik ah saja..kalo cik ah nk p..cik ah kena daftar sekali ngan abg sebagai muhrim...sebab senang...sbb org tabung haji cakap penah jadi kes..bila time bujang daftar sorang2...pastu nama naik..n masa tu dh kawin..so kompem la nama kita sorg2 yg p..n xbleh nk ajak somi p skali..paham dak..lebih kurang mcm tu la..
~mak cakap daftar ja..nak bagi dapat kouta haji...mak pn cakap jugak..kalo dipanjangkan umur..mak nk p haji ikut privated...mahal mmg mahal la..zaman sekarang mau sorang RM 20,000.00 sorang...mak kata dekat sikit depa bagi tempat nnti...~

~daripada ritu dok ajak abang ngan kak ipaq p daftar haji....sampai lani la..dok xpi2 lagi...ermmm...payah2 sgt cik ah ajak en somi la p daftar....opsss!!! insyaAllah...semoga Allah permudahkan segala urusan cik ah...aminnnnnn ya robal alamin~ (^_____*)

bisik-bisik: alhamdulillah di atas semua rezeki yang di beri olehNYA...semoga dipermudahkan segala urusan dunia dan akhirat....teringin sangat nak ziarah rumah Allah yang cantik tu...utk kedua kali dan seterusnya...semoga cik ah,keluarga,dan semua dipermudahkan untuk menjadi tetamu Allah nnti...aminnnn

Friday, February 15, 2013

Mood berblog

mood nak bercerita dlm blog xdak lagi..nnti cik ah cerita pasal jalan2 cari pasal di sabah...hujung bulan 1 ritu..hujung bulan ni pn dh plan nk p bercuti kat pantai..tiket pn dh beli...lg 2 minggu ja lagi..n last minit punya keja gila..awai bulan 3..huhuhu..tgh pikir ni..nak ke x...nak ke x...peluang mai sekali ja..hihihi...rasa 60 nak p 40% dingdong...hihihi..boleh macam tu...nnti dh cmfirm tiket..cik ah bgtau ya...tungguuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu..Ya Allah Kau permudahkanlah segala urusanku...aminnnn

bisik-bisik: tahun ni cik ah buat gila jalan2 cari pasal...jalan selagi mampu dan duit ado...hahahahaha..duit...duit...di manakau duit????

Kesayangan maklang

xdak apa saja nk tempet gambaq 2 orang budak kesayangan mak lang

 melawat Desa Cattle dekat kundasang, Sabah
adik dalam feri nk ke pulau pangkor

Thursday, February 7, 2013

HARI INI DALAM SEJARAH > SAMPAI BILA XKAN KU LUPA ;)

ermmm mmg sejarah sgt2...xtaula nk kata apa awat hari ni boleh jd lagu tuh...kalo orang lain xperasan xpa...ni siap kena "perli" lg....hahahaha...entahla xtau pasai apa boleh jg mcm tuh...nak kata xperasan mustahil la...tp sungghuh xkan cik ah saja2 kot nk buat mcm tuh... n bila pikir balik mmg xlogik akai...xpayah kata cik ah la kwn2 yg perasan suma hairan jugak...kenapa boleh jd...hihihihi...hairan bin ajaib...nk kata pikiaq pasai "dia" ish xmungkin la...xkan nk kata ianya satu kebetulan...ermmm...malu..malu..malu...harap2 tuan tanah xperasanla...tidak naya "cheq" (^_____*)

#sampai lani dok senyum sorg2...hihihihi
#erm...cik ah mintak maaf ya (bnda xsengaja kn)
#esok jgn dok buat dah  ;p
#kenapa dia bukan org lain! sampai lani xdak jawapa
#xkan dia tu ........(ermm pikir sendiri la) ;)

bisik-bisik: nasib mangsa kejadian xmai hari khamis tu...hihihi...lepas ni naik tgkt 9 jumpa kakak..lagi la kena perli kaw2 (^_____*)

Wednesday, February 6, 2013

KeCaNtIkAn

~Kecantikan paras rupa adalah senipis kulit bawang, tiada apa yang hendak dibanggakan dengan benda senipis itu....sebaliknya IMAN yang harus ditingkatkan kerana hanya itu sahaja yang boleh menyelamatkan kita di alam kubur dan akhirat nanti~

#muka yang cantik, kelak akan jadi pucat dan cengkung jugak bila dikafankan nanti!


Saturday, January 19, 2013

mari berbengkel

alhamdulillah hari ni dah masuk hari kedua untuk bengkel yg berlangsung sejak kelmarin..xsabar nk tunggu esok...for last day bengkel...harap2 semua siap...xmau dh buat bnda ni dlm waktu  opis nnti...cik ah pn boleh fokus bab  lain plak....paling best xsabaq nk tunggu mggu depan utk cuti2 malaysia..cik ah akan bercuti selama 5 hari...yahoo rasa dpt hilangkan tension  sat pikiaq pasai keja.. 
boleh gila jugak pasai bengkel ni..sbb dpt arahan dan wat kertas kerja last minit...hanya Allah ja yang tau mcmana cik ah incas bengkel ni...itu ini..hai mmg menguji kesabaran sungguh ...

Saturday, January 12, 2013

10 STRATEGI SYAITAN MEMBUKA AURAT WANITA


1. Menghilangkan hijab (penutup)

Perubahan zaman dan budaya manusia menyebabkan pakaian lebih berfesyen dan semakin banyak baju yang merendahkan aurat. Pada tahap ini syaitan berbisik kepada wanita dengan berkata bahawa pakaian hanyalah sekadar hiasan dan tiada berpengaruh dengan agama. Justeru itu, tidak mengapa sekiranya memakai pakaian yang membuka aurat. Namun, teknik ini tidak semestinya berkesan terutama kepada wanita yang berpendirian dan percaya bahwa memakai pakaian syar’i ialah satu ibadah dan bukan sekadar berfesyen. Jika hasutan ini gagal, syaitan akan beralih kepada strategi yang lebih licik seperti di bawah.

2. Membuka bahagian tangan

Aurat wanita meliputi seluruhnya kecuali muka dan tapak tangan. Seharusnya menjadi kebiasaan tapak tangan tidak ditutup. Jadi, syaitan mengambil kesempatan ini untuk menghasut wanita dengan berkata, "Tak mengapa jika memakai baju lengan pendek. Kamu masih pakai tudung." Di pasaran pula banyak pakaian berlengan pendek terutamanya fesyen baru. Wanita yang terpedaya pun memakai baju lengan pendek dan ternyata ia kelihatan biasa pada pandangannya maupun pandangan seorang lelaki, lalu syaitan berbisik lagi, "Tidak mengapa kan..?"

3. Membuka leher dan dada

Setelah menjadi kebiasaan merendahkan sebagian lengan, datang lagi syaitan dan berbisik, "Tak mengapa kan membuka lengan. Sekarang ada fesyen baru yang merendahkan bahagian dada. Baju ini terbuka sedikit saja agar kamu tidak terasa panas. Orang pasti berkata biasa saja." Wanita itupun memakailah baju tersebut, daripada merendahkan sedikit, sehingga yang nampak lagi bahagian dadanya.

4. Berpakaian tetapi bertelanjang

Tidak cukup dengan itu, syaitan membawa lagi idea baru. Kali ini syaitan berbisik, "Baju kamu itu dah biasa dah ramai orang yang pakai. Sekarang ini ada fesyen baru lagi. Baju ini tipis dan ketat saja. Boleh kamu tunjukkan bentuk badan kamu yang cantik itu. Tidak mengapa, sebab potongan baju ini masih panjang." Maka wanita ini pun memakai baju berfesyen sebegitu sehingga menjadi kebiasaan malah baju yang dipakai semakin ketat dan jarang. Jadilah mereka wanita yang disebut oleh Nabi sebagai kasiyat ‘ariyat (berpakaian tetapi telanjang).

5. Membuka sedikit

Setelah memakai pakaian ketat dan jarang, datang lagi syaitan dan berbisik, "Susah la kalau kamu pakaian ketat semacam ini. Bergerak pun terasa terbatasi. Apa kata kamu cuba kain yang telah dibelah sampai ke lutut. Nanti lebih senang kamu untuk duduk. Tidak mengapa kamu rendahkan sedikit saja yang penting kamu selesa." Maka dipakailah pakaian wanita yang terbelah. Ternyata ia memberi keluasan dan memudahkan dalam bergerak.

6. Membuka telapak kaki dan tumit

Syaitan berbisik lagi, "Sudah tak sesuai lagi kamu berpakaian begini. Kain ini masih bagus walaupun dibelah hingga lutut. Kamu potong saja lagi hingga di atas tumit. Kamu pendekkan kain ini sehingga atas tumit untuk memudahkan kamu berjalan." Wanita terus mengikuti godaan syaitan ini dan memakai kain singkat serta ditambah pula dengan kasut tumit tinggi.

7. Membuka separuh betis

Sekarang, wanita ini sudah biasa memakai kain singkat dan ternyata masih kelihatan biasa pada pandangan orang. Syaitan berbisik lagi, "Fesyen kamu ni masih biasa saja. Orang macam tak kisahkan. Apa kata kamu cuba fesyen lain yang lebih menonjol. Di pasaran banyak kain skirt. Tak perlu beli yang sangat pendek. Yang separuh betis saja." Sekarang ni syaitan sudah menjadi seperti penasihat peribadinya. Maka dituruti hasutan tersebut. Pada tahap ini tudung sudah tidak dipakai.

8. Membuka seluruh betis

Wanita ada terfikir, "Betulkah tindakan aku ni? Apakah tidak berselisih dengan wanita zaman nabi dulu?" Syaitan pula menggunakan muslihat dengan mengaitkan zaman dahulu dengan sekarang. Syaitan berkata, "Ahh!! Tidak.. Sekarang zaman dah berubah. Dulu lelaki tak suka kalau perempuan menampakkan auratnya, tetapi lelaki sekarang banyak yang suka. Yang seksi-seksi terutama, mesti tidak terlalu seksi tapi terbuka sedikit. Di pasaran banyak pakaian zaman sekarang yang menampakkan seluruh betis. Kalau kamu tidak ikut kamu akan ketinggalan zaman." Maka pakailah wanita tersebut pakaian yang menampakkan seluruh betis.

9. Serba mini

Setelah pakaian menampakkan seluruh betis menjadi kebiasaan, datang lagi syaitan menghasut, "Pakaian kamu perlu ada variasi. Jangan pakai yang seperti itu saja. Kamu perlu pakai skirt mini. Kamu akan nampak lebih seksi dan menawan." Maka pakailah wanita ini skirt mini malahan bukan skirt saja yang mini, bajunya, skirtnya, semuanya dah menjadi kecil dan seksi. Bajunya juga sudah bervariasi seperti berlengan pendek, merendahkan sebagian dada dan sebagian pehanya. Ada yang dikhaskan untuk berpesta, bersosial, pakaian kerja, pakaian rasmi, pakaian malam dan sebagainya.

10. Hampir semua terbuka

Muncul pula keinginan untuk mandi di kolam renang terbuka dan pantai. Syaitan berbisik, "Pakailah kamu bikini.. Semua orang di sana pakai baju itu. Kamu tak perlu malu." Wanita ini pun tanpa segan lagi memakai bikini yang hanya menutup sebahagian dada dan pahanya. Dia pun bersuka ria terutama apabila semua lelaki memandangnya. Pada tahap ini auratnya sudah tidak diendahkan lagi.

sumber: fb kawan-kawan

Wednesday, January 9, 2013

Syukur Alhamdulilah

syukur alhamdulillah smlm dh dapat apa yang diimpikan selama ni..cewahhhh..org dh lama pakai la..cik ah baru nk beli..dok target dari tahun lepaih lagi..last jadi kenyataan jugak..amin...syukur dengan rezeki yang diberi olehNYA....sikit demi sikit apa yang cik ah nk termakbul..

Monday, January 7, 2013

Kerana dia seorang AYAH


Baca dan hayatinya...mungkin akan buat kita termenung sejenak..

[Kisah Benar] Kerana dia seorang Ayah

Ada seorang bapa datang ke kedai, melihat-lihat seperti pelanggan lain. Aku menerjahnya, "Pakcik, laptop..." - dia tersenyum dan masih melihat-lihat laptop yang ada di kedai. Aku menyambung lagi, "Nak beli untuk anak ke?", "Ya, nak beli untuk anak - dia nak sambung belajar - laptop yang mana yang ok?". Aku mempromosi barang seperti biasa - aku biasanya mengsyorkan yang paling murah. "Kalau nak yang bagus mahal pakcik - tapi kalau setakat nak buat belajar yang nie lah, Samsung - seribu seratus lebih je...". Dalam aku bercakap dengan dia, dia banyak diam dan seperti berfikir. Sedikit lama dia terdiam, dia membuka mulut "Nanti saya datang balik ya, duit tak berapa nak ada lagi ni..." - pergi dengan suatu perasaan yang lain.

Aku dengan rutinku berkerja setiap hujung minggu sahaja, kebetulan - aku duduk di kaunter menunggu pelanggan - dia datang semula ke kedai, tapi dengan anaknya - perempuan. "Yang mana ya yang haritu, ada lagi tak?", "Yang nie Samsung haritu, tapi yang nie stok baru - harga sama je", aku menyambut soalan nya. Dia bertanya kepada anaknya, "Yang nie ok ke dik?" - "Ermmm, ok ke nie murah je - karang rosak karang susah..." jawabnya dengan muka yang kurang puas hati - anaknya seperti menginginkan yang lain yang lebih mahal. "Yang acer nie x boleh ke ayah?", ayahnya terdiam seketika dan menyambut dengan negosiasi, "Yang acer nie berapa boleh murah lagi?" - "Yang tu tak dapat dah pakcik,... Dah harga kos dah tu..." aku dengan rasa geram namun masih dalam nada yang baik menyambung lagi, "Dik, nak laptop untuk belajar kan... Rasanya kalau untuk belajar - yang nie lebih dari cukup - rosak tak payah pikir sangat - warenti setahun.". Aku mengeluarkan kata-kata tersebut atas dasar aku seperti mengerti kerut wajah bapanya.

"Oklah, yang ini." jawab anaknya. Sedang aku menulis resit dan membungkus laptop dari meja 'display' - aku terpandang bapanya yang mengira duit untuk membayar - aku nampak dompetnya kosong - habis semua duit digunakan untuk membayar laptop. Dia menyerahkan duit kepadaku dan aku mengiranya semula - dia melihat tanganku yang mengira. Habis aku mengira - wang aku masukkan dalam cash drawer, "Cukup duit tadi dik?" - "Cukup, Terima Kasih ya...". Dia dan anaknya meninggalkan kedai. Aku hanya menahan airmata mengira duit yang diberikan - RM1, RM5, RM10 dan hanya sekeping RM50. Aku membayangkan dari mana si ayah mencari duit untuk membeli sebuah laptop untuk anaknya - penuh harapan.

Aku geram kepada anaknya - seperti dia tidak tahu ayahnya bagaimana - hanya tahu minta. Aku tahu ayahnya tiada duit, dia dah sebut awal-awal pada aku, aku nampak airmukanya, aku perhati sekeping-sekeping duit yang diserahkan. Aku tahu dia tiada duit pulang ke rumah dan perlu 'mengais' untuk hari esoknya.

Ya Allah, ampunilah segala dosaku, dan (dosa) kedua ibubapaku, dan rahmatilah keduanya sepertimana mereka mendidikku pada waktu kecil. Amin...

sayangilah orang tua kita, sementara mereka masih ada...

kepada yg sudah kehilangan orang tua, sedekahkan al-fatihah dan kirimkanlah doa buat mereka...

sumber : fb Ya Allah Selamatkanlah Palestine

bisik-bisik: sedihkan baca cerita ni..tgkla betapa sayangnya ayah kepada anaknya itu..sanggup buat apa saja demi anak tersayang...kepada semua yang masih ada ayah lagi...hargailah mereka selagi mereka ada di depan mata kita..mcm cik ah..walaupun "walit" pergi menjemput ILAHI masa umur cik ah 7tahun..sampai sekarang ingatan cik ah masih kepada walit..teringat kembali saat-saat akhir walit pada hari itu....semoga walit tenang di sana..walit ditempatkan bersama golongan orang-orang yang beriman...amin..

Saturday, January 5, 2013

13 Perkara yang perlu dijaga oleh wanita ...

~Peringatan utk diri sendiri dan juga kaum hawa diluar sana~

1. Bulu kening – Menurut Bukhari, Rasullulah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening. (Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.)

2. Kaki dan semacam hantu loceng – Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan – (Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.) Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng…sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah ….

3. Wewangian – Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong. (Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.)

4. Dada – Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka. (Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.)

5. Gigi – Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya – (Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani) Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah. (Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.)

6. Muka dan leher – Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Pakaian yang nipis (jarang) – Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja (Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.)

8. Tangan – Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya. (Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.)

9. Mata – Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya. (Petikan dari Surah An Nur Ayat 31)
Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram. (Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.)

10. Mulut (suara) – Janganlah perempuan-perem puan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perka taan yang baik (Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 32.) Sabda SAW Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, yaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi. (Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.)

11. Kemaluan – Dan katakanlah kepada perempuan-perem puan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka.
(Petikan dari Surah An Nur Ayat 31.)
Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya. (Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.) Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah. (Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.)

12. Pakaian – Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebiha n terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti.
(Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu D , An Nasaii dan Ibn Majah.)
Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu , anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali . Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang. Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perem puan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya. (Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim) Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/ membuka bahagian-bahagi an tertentu.

13. Rambut – Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perem puan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya. (Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.)

Riwayat Imran bin Hushain ra.:
Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya penghuni syurga yang paling sedikit adalah kaum wanita. (Shahih Muslim No.4921)


sumber: fb bercinta selepas bernikah