Wednesday, April 21, 2010

ROKOK OH ROKOK!!!

ROKOK BOLEH MEMBUNUH!

> Setiap 8 saat, seorang mati akibat penggunaan tembakau.
> Lebih kurang 15 billion rokok dijual setiap hari atau 10 juta setiap minit.
> Di kalangan negara-negara Pertubuhan Kesihatan Sedunia, Rantau Pasifik Barat yang mana merangkumi Asia Timur dan Pasifik mempunyai kadar tabiat merokok tertinggi, dengan hampir 2/3 lelaki yang merokok.
> Di kalangan golonga remaja di seluruh dunia berumur 13 hingga 15 tahun dianggarkan seorang daripada 5 orang adalah perokok.
> 60,000 hingga 100,000 kanak-kanak di seluruh dunia mula merokok setiap hari secara kasar, separuh daripada mereka di negara-negara Asia.
> Separuh daripada perokok jangka masa panjang akan mati akibat penggunaan tembakau yang menyebabkan kanser paru-paru, serangan jantung dan penyakit paru-paru kronik.
> Terdapat lebih daripada 4,000 bahan kimia dalam asap tembakau yang mana 2,000 daripadanya adalah toksik, 63 adalah karsinogenik dan selebihnya adalah bahan-bahan yang boleh menyebabkan kerengsaan.
> Secara purata, setiap batang rokok yang dihisap akan memendekkan sekurang-kurangnya 5 minit hayat seseorang.
> 30% daripada semua kematian akibat kanser paru-paru adalah disebabkan oleh tabiat merokok.

SENARIO PEROKOK DI MALAYSIA

>Hampir separuh daripada lelaki di Malaysia merokok.
> Setiap hari, lebih kurang 45 hingga 50 remaja di bawah ujur 18 tahun mula merokok.
> 30% daripada remaja lelaki berumur 12 hingga 18 tahun merokok.
> Bilangan remaja perempuan yang merokok semakin bertambah. Hasil daripada dua kajian ke atas remaja yang dijalankan dalam tahun 2000 dan 2004, bilangan remaja perempuan yang merokok telah bertambah dari 4% hingga 8%.
> Secara keseluruhannya, kajian dalam tahun 2004 mendapati bahawa hampir seorang daripada lima orang remaja adalah perokok.
> Kes kanser paru-paru telah bertambah dengan kadar 17 % setahun.
> Tabiat merokok dipercayai menyebabkan hampir setengah juta kes penyakit koroni (jantung).
> Berdasarkan Kajian Morbiditi dan Kesihatan Kebangsaan Ke-2, tabiat merokok menyebabkan kematian lebih kurang 10,000 orang setahun.

*Sumber : Akbar sinarharian&prostar

2 comments: