Friday, April 9, 2010

Al-Fatihah buat Arwah Pak Lang

Kelmarin 9/4/2010- khamis bersamaan dengan 23 rabiulakhir 1431 H kembalinya Pak Lang aku (Hj Ramli bin Hj Jahaya) ke rahmatullah..jenazah selamat dikebumikan dekat tanah perkuburan masjid kuala mengkuang..disebelah arwah mak lang aku juga...Pak lang merupakan abg mak aku..

pg klrm,aku mcm biasa la bsiap nk ke tmpt kerja..b4 kuar umah..aku akan panaskan enjin keta dulu..pastu maksu aku call dr hospital bm..bgtau paklang dh msk icu sbb batuk berdarah..selang 5 minit maklang aku(mak lang baru) plak tepon bgtau paklang dh meninggal..ms tu lebih kurg 7.35 pagi jgkla..then aku n mak terus ke hospital..kak milah plak tepon bgtau saudara mara yg lain..

br dapat parking dlm hospital (paham2 je lah..parking dlm tu mmg susah..) tup2 mak ndak aku bgtau yg jenazah pak lang dh di bawa ambulans utk ke umah tok aku..so aku n mak trus la ke umah tok..dipahamkan paklang aku batuk berdarah..n paru2 berair..b4 ni pak lang ada sakit jantung..pak lang jgk seorg perokok yg kuat..mgkn dh tiba ajal pak lang kan..Allah lebih sayangkan pak lang.

Jenazah dikebumikan selepas solat asar..kira2 5.30 ptg.sementara menunggu anak ke-2 pak lang dr pahang..pak lang meninggalkan seorg balu, dan 3 org anak..masing2 blum pn mendirikan rumah tangga..semoga lang sekeluarga tabah menghadapi dugaanNya..semoga pak lang di tempatkan bersama golongan2 org yg beriman..mudah2an..amin..

mungkin secara kebetulan, rabu lepas aku br ja dengar ceramah anjuran CITU tentang amalan-amalan berkaitan kematian: "bid'ah atau tidak bid'ah"..fuh..sehari sebelum hari pak lang meninggal ja..segala-galanya telah ditentukan olehNya.."daripadaNya kita datang dan kepadaNya jua kita kembali"...

bisik-bisik: yg aku sedih, anak bongsu paklang,atin thn ni nk amik spm..dia bgtau beberapa hari lepas ayah ajak untuk kuar mkn mlm dekat luar..masa tu plak..atin xmau kuar..katanya dia dh kenyang..kalo dia tahu itu lah kali terakhir dia akan kuar n makan bersama ayahnya..sudah tentu dia x akan tolak..sedih sgt...sampai smlm pn atin x mkn apa2..dr pg sampaila mlm..cuma minum air ja..apa2 pn..kita yg hidup ni mesti teruskan perjalanan yg masih jauh..perbanyakan sedekah al-fatihah utk arwah..fuh..tiba2 teringat dkt walit..wlpn dh lama walit "pergi" aku masih lg terbayang2 wajah walit..sayang walit..

1 comment:

  1. yala btui tu irah...yg pergi tetap pergi, yg pastinya kita yg hidup kena teruskan jua, dan kita selalu kena beringat tentang kematian..

    ReplyDelete