Friday, March 12, 2010

MaSak LeMaK KeTaM

Bahan-bahannya:

2 ulas bawang merah,
2 ulas bawang putih,
2 inci kunyit hidup dan 8 biji cili padi
(kesemua bahan ini hendaklah dikisar)

inilah hasil bahan tadi setelah dikisar...

1 helai daun kunyit

1 biji tomato dibelah enam
4 biji buah asam buluh dibelah 2

4 ekor ketam (yg bersaiz kecil) setelah dibersihkan,
setengah cawan pati santan dan sedikit serbuk kunyit..
(sory santan lupa plak nak snap)hehehhe

Cara Membuatnya:
masukkan bahan yg dikisar, santan dan sedikit air ke dalam periuk dan panaskan api, lepas tu masukkan ketam dan kacau...kemudian masukkan sedikit serbuk kunyit untuk menambahkan warna kuning(bg yg xsuka xpayah buh)..masak sehingga ketam betul2 masak, kemudian masukkan tomato dan buah belimbing..dan akhir sekali masukkan daun kunyit yang telah dikoyakkan..jgn lupa kacau supaya santan tidak naik minyak..biar sampai mendidih..

tadaaaaaaaaa..masak lemak ketam siap untuk dimakan..

inilah hasilnya...masak lemak ketam untuk hidangan 4 org makan..kalo org nogori 9 masak lomak cili api..hehehe..aku masak hari ahad lepas..walaupun aku x makan seafood..tp aku tetap masak untuk bg orang lain makan..hehheh..baikkan aku ni...hahhah..perasan..bg yg nk cuba bolehla mencubanya..ini cara aku masak..hehheh..lain org lain cara kan..selamat mencuba !!!

bisik-bisik: jumpa lagi di lain resepi ya..hehehe..(mcmla pandai sgt masak kan..)hahaha

4 comments:

  1. amboiiiiiiii rajinnya anak dara sorang ni. wat mkn tgh atau mlm?. aku suka masak lemak. tapi tang belimbing tuh alamak. x mkn la aku hehe

    ReplyDelete
  2. hheheh..alah xyah mkn..buh ja..nk bg rs masam2 ja...buh bg cukup syarat ja..pastu nnti jgnla mkn..heheeh..makan tgahari la..mlm kan x mkn..heheh

    ReplyDelete
  3. hemoih, hemoih, hemoih...
    sedap, sedap, sedap nih!
    tp awat bagi ketam 'berendam' dalam sgt ??
    org time nak amik gambaq taruk la kuah skit ja..
    kasi nampak 'badan' ketam baru nampak lagi sedao..
    hik hik hik ;P

    ReplyDelete
  4. hehehhe...ok xpa..next time kita amik len na...hahaha..

    ReplyDelete